news-details

گزارشی از مخوف ترین زندان جهان؛ برای استفاده از توالت باید پول بدهید!

اختصاصی "نود پرس"

 بدنام ترین زندان در نیو بل کامرون است و نزدیک به 5000 زندانی در آن نگهداری می شود در حالی که  فقط گنجایش 800 زندانی دارد.

بدنام ترین زندان کامرون طی سال ها سرفصل های مختلف جهانی را به خود جلب کرده است - از شیوع ویرانگر وبا تا کشته شدن 16 زندانی با شلیک گلوله.

به گزارش نود پرس زندان نیو بل بسیار شلوغ است و در بزرگترین شهر این کشور آفریقایی واقع شده است که در آن هزاران مرد، زن و کودک برای یافتن فضا مبارزه می کنند.

اسطوره فوتبال کامرون یعنی ساموئل اتو در سایه آن بزرگ شد و حتی می ترسید که در آنجا به پایان برسد.  این مهاجم سابق بارسلونا یکبار به CNN گفت: "اگر کمی جلوتر برویم، می بینیم که زندان مرکزی نزدیک است. به نظر بیشتر محتمل بود که در زندان به سر ببرم تا در این دنیای زیبا»

خوشبختانه زندگی برای اتو، در عوض با گلزنی برای تیمهایی مانند بارسلونا، چلسی و اورتون ادامه پیدا کرد.

 نیو بل به جرم و جنایت بدنام است. این زندان خانه حدود 4700 زندانی است، علیرغم اینکه گنحایش فقط 800 زندانی را دارد. این زندان از چهار برج دیده بانی تشکیل شده است و دیوارهای فرو ریخته با سیم های خاردار احاطه شده است.


این زندان در سال 1933 ساخته شد و در طول دهه ها سازمان های حقوق بشر نگرانی های وحشتناکی را در مورد شکنجه، حملات جنسی و شرایط ناامن برجسته کرده اند. تسالا آموگو، رئیس جدید بل در سال 2008 گفت: "این پرجمعیت ترین زندان کشور است. جنایتکاران سرسخت آزادانه با دیگران مخلوط می شوند.»

اما مادلین آفیت، عضو موسسه اقدام مسیحی علیه شکنجه، با ارائه بینشی تاریک، گفت: «نمی‌توان تصور کرد که در داخل چه می‌گذرد». وی افزود: مشکلات بهداشتی بیشماری وجود دارد.

سازمان غیردولتی او همچنین ادعا کرد که کودکان زندانی اغلب توسط بزرگسالان مورد تجاوز قرار می‌گرفتند.

زندانیان همچنین هر روز توالت های بدبو را تمیز می کنند و یک زندانی به نام متیو می گوید که 800 سطل مدفوع را در یک شب پاک کرده است.

متیو که به دلیل اعتراض به تورم زندانی شده بود، زندان را "جهنم" نامید و افزود که مردم هر روز بر اثر حملات و گرسنگی جان خود را از دست می دهند.

او همچنین توضیح داد که چگونه باید 45000 فرانک کامرون (تقریباً 58 پوند) برای یک تختخواب بپردازند و حتی برای استفاده از توالت از آنها هزینه هفتگی دریافت می‌کردند.


سازمان ملل متحد نیز به برجسته کردن مسائل و مشکلات این زندان مشهور است. به گزارش خبر24، رژیم غذایی روزانه هر زندانی یک مشت ذرت و لوبیا فرانسوی برای ناهار و مقداری برنج برای شام است.

یکی از تاریک ترین لحظات در تاریخ این زندان در ژوئن 2008 رخ داد که 16 زندانی پس از یک شکست نافرجام به ضرب گلوله کشته شدند. برخی از زندانیان برق را قطع کردند و از دو تفنگ خودکار برای شلیک به سمت نگهبانان استفاده کردند که با نیروی مرگبار پاسخ می دادند.

در آن زمان یکی از گویندگان ایستگاه رادیویی دولتی گفت: "نگهبانان با آتش پاسخ آتش را دادند. تا زمان خاموش شدن تیراندازی متوالی، 16 زندانی کشته شدند و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند.

تنها دو ماه بعد، 9 زندانی دیگر در آتش سوزی در یکی از بخش ها که تقریباً 1500 نفر در آن زندگی می کنند، کشته شدند.

در سال 2020 نیز آتش سوزی در زندان فوق امنیتی رخ داد و زندانیان وحشت زده را در پشت بام به دام انداخت. تماشاگران شوکه شده ناراحتی و خشم خود را از خیابان های بیرون از زندان با تلفن های خود ضبط کردند. در این حادثه سه زندانی با سوختگی شدید در بیمارستان بستری شدند.


به گفته یک نوجوان، حداکثر پنج زندانی می توانند یک تخت را به اشتراک بگذارند. با وجود تمامی هشدارها و حساسیت ها شرایط آن همچنان خطرناک است و زندان اکنون چهار برابر ظرفیت خود پر است. در سال 2022، وزیر بهداشت عمومی کامرون از شیوع وبا خبر داد.

از 16 مارس تا 22 مارس 29 مورد مرگ گزارش شده است، اما یکی از زندانیان گفت: "من حداقل 89 نفر را دیده ام که در زندان به دلیل ابتلا به وبا جان باخته اند و چندین نفر دیگر نیز در بیمارستان بستری شده اند."

 در همان سال نوجوانی به نام جنیفر از داخل نیو بل با گاردین صحبت کرد. او گفت: "زندگی اینجا دیوانه کننده است. اگر پول نداشته باشید، نمی توانید زندگی کنید. گرما هست،  پنج نفر روی تخت می‌خوابند، و جایی برای نفس کشیدن نیست. مردم عرق می کنند، بدن ها له می شوند.»

با وجود تبلیغات بد در طول سال‌ها، یک استودیوی موسیقی به نام Jail Time Records در سال 2018 در داخل زندان افتتاح شد - چیزی که اکنون به عنوان یک داستان موفقیت آمیز بزرگ در نظر گرفته می‌شود.

یکی از بنیانگذاران این استودیو، استیو هاپی است - که پس از متهم شدن به قتل پدرش در نیو بل زندانی بود. به گفته هاپی، که برای ضبط موسیقی به زندان بازمی گردد، در سال های اخیر حدود 300 هنرمند از این استودیو استفاده کرده اند، که برای بسیاری از آنها زندگی را تغییر داده است.

به اشتراک گذاری این مطلب!