news-details

خرافات بزرگ در فوتبال

اختصاصی "نود پرس"

نود پرس: مربیان ، بازیکنان یا هواداران به دنبال توضیحات خارق العاده در زمین فوتبال برای اتفاقات رخ داده  هستند. حوله ها ، کلاه ها ، عروسک ها یا حرکات اشاره ای از مواردی هستند  که بعضی از قهرمانان تأثیر خارق العاده به آنها نسبت داده اند. در فوتبال ایران و دنیا از این دست خرافات کم نبوده اند. در اینجا به بخشی از آنها می پردازیم.

کسی که جام را لمس کند ، آن را نمی برد

 بدون شک این یکی از گسترده ترین خرافات در دنیای فوتبال است؛ اگر بازیکنی قبل از بازی ، جام را لمس کند ، تیمش فینال را از دست خواهد داد. بعد از پخش تصاویر ایکر مونیاین بازیکن اتلتیک ، قبل از ورود به زمین کوپا دل ری ، چیزهای زیادی به خاطر سپرده شد. تیم بیلبائو باخت!  زیدان با تیم فرانسه ، گیولی  با موناکو ، گاتوسو با میلان ، پایت  با المپیک مارسی و تیموچوک با بایرن.  آنها می دانند که لمس جام و از دست دادن چیست. اما هر قانون استثنائی دارد. کریچوویاک اوکراینی به عنوان بازیکن سویا جام اروپا را لمس کرد و تیمش قهرمان شد.

نفرین بنفیکا

در لیسبون آنها هنوز از برکناری بلا گاتمن پشیمان هستند. مربی مجارستانی بنفیکا لیسبون را به اوج اروپا برده بود ، با یک ترکیب که به نظر می رسید در این قاره سلطنت می کند. با این حال اختلافات سران باشگاه با مربی به دلیل تمدید، با اخراج گاتمن به پایان رسید. در آن لحظه مربی مجارستانی لعنتی به باشگاه تحمیل کرد: " از امروز تا ۱۰۰ سال، بنفیکا بدون من یک جام اروپا هم نخواهد برد."
 بعد از آن جمله شگفت آور ، بنفیکا به هشت فینال رسیده است و همه آنها را از دست داده است. بی فایده بود که در یک مورد هیئتی از بنفیکا ، به رهبری اوزبیو ، دسته گلی را به مزار بلا گوتمن آورد! 
هنوز  ۴۰ سال دیگر  به تاریخ انقضای این نفرین مانده است!

بوسه بر سر طاس بارتز


تیم فرانسه جام جهانی ۱۹۹۸ را در خانه بازی کرد. آنها یکی از با استعدادترین نسل های سال های اخیر را داشتند  اما مهمترین اتفاق  قبل از شروع مسابقات جام جهانی توسط لوران بلان ، مدافع و فابیان بارتز ، دروازه بان انجام شد. . قبل از شروع بازی ، بلان نزد بارتز می رفت و سر او را می بوسید. فرانسوی ها معتقد بودند این حرکت برای آنها خوش یمن است!  آن جام جهانی توسط فرانسه به رهبری زیدان فتح شد و در تصور مردم همیشه این تصویر نقش بسته است.

 نفرت از بازیکنان متولد ماه عقرب 


ریموند دومنک یکی از عجیب ترین گزینه های تیم فرانسه بود. وی که از طرفداران طالع بینی بود ، در دعوت از بازیکنان  تصمیم های سوال برانگیزی گرفت. برخی از بازیکنان متضرر مدعی بودند این تصمیمات مربی بیشتر از خود فوتبال مربوط به فال و طالع بینی است. آنها می گفتند دومنك دوست ندارد بازیکنانی را كه با علامت عقرب متولد می شوند احضار كند و به نظر آنها بد یمن هستد. این تکنسین فرانسوی این شایعه  را تکذیب کرد ، اگرچه اعتراف کرد که علاقه زیادی به طالع بینی دارد. اتفاق مشابهی در مورد گلن هادل مربی انگلیسی رخ داد. روزی که او اظهارات ناخوشایندی در مورد تناسخ و معلولیت انجام داد، باعث برکناری وی شد!

 خون مرغ سیاه و جمجمه مردگان


جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، این یک جام جهانی خیلی جدی و مر از خرافه بود و به همین ترتیب پرو و ​​کامرون آن را خیلی جدی گرفتند. دو تیم از تمام اسلحه هایی که در دست داشتند برای پیروزی در مقابل هم استفاده کردند!
 ماه ها قبل از شروع این جام جهانی ، یک جادوگر به فوتبالیست های تیم آفریقایی توصیه کرد که عکس بازیکنان پرو  را در خون مرغ سیاه غوطه ور کنند تا از این طریق کمک الهی بگیرند و در این مسابقه برنده شوند. این اقدام در کشور پرو جور دیگی تکرار شد. برخی از شامیان پرو با جمجمه مردگان تیم حریف را سحر و جادو کردند!
 بازی با نتیجه بدون گل مساوی شد. معلوم نیست  این نتیجه به دلیل عملکرد خوب یا بد بازیکنان بود یا به دلیل تعادل نیروهای جادوگران هر دو تیم!

 اعلام نتیجه قبل از شروع مسابقه

بازیکن هلندی که اصالتی  سورینامیایی داشت و برای  رئال مادرید بازی می کرد، روش خاصی داشت برای اینکه  مشخص کند، بازی ای که قرار بود انجام دهد بد خواهد بود یا خوب! 
او پس از اتمام گرم کردن قبل از مسابقه ، توپ را به ورودی رختکن می برد و در آنجا می چرخید و توپ را به سمت دروازه پرتاب کرد ، اگر توپ وارد دروازه می شد ،  حتما موفق می شد ، اگر نه، این بازیکن فکر می کرد که بازی نمی تواند خیلی خوب رقم بخورد!

 لمس یک تابلوی جادویی 


وجود یک تابلوی کوچک در ورزشگاه انفیلد انگلیس، که روی آن نوشته شده "This is Anfield" باعث شده تا بازیکنان احساس کنند باید قبل از رفتن به زمین، آنر لمس کنند!
اینکه آنفیلد معبد فوتبال است جای تردید نیست و به همین ترتیب مراسم مذهبی خاص خود را دارد. بازیکنان لیورپول رسم لمس کردن این تابلو را قبل از رفتن به زمین هرگز فراموش نمی کنند! 
 اگرچه این ژست خالی از اعتقاد،  بدین معناست که بازی به خوبی پیش خواهد رفت اما بدون شک برای تیم اقدامی اجتناب ناپذیر است.

پیش بینی های عجیب یک اختاپوس 

هرگز اختاپوس در دنیای فوتبال چنین محبوبیتی پیدا نکرده است. پیش بینی های او درباره نتیجه مسابقات فوتبال در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در سراسر جهان دنبال می شد و به عنوان نتیجه  نهایی اعلام می شد. درست است که  این اختاپوس نتایج زیادی را درست پیش بینی کرد ، از جمله پیروزی اسپانیا برابر هلند در دیدار فینال.

هنوز عجیب است که یک هشت پا می دانست پویول قصد دارد یک گل با ضربه سر به آلمان برساند!

نذر نمک


رومئو آنکونتانی رئیس  باشگاه پیزا ، قبل از مسابقات تیمش نمک پخش می کرد!
رومئو آنكونتاني رئيس پيزا ، در باشكوه ترين زمان این تيم ايتاليایی بود. در واقع ، او را با لقب "Presidentísimo" می شناختند. صرف نظر از موفقیت ورزشی تیمش ، آنكونتانی به عادت پاشیدن نمك روی چمن قبل از بازیهای تیمش معروف بود. او دو بار قهرمان جام میتروپا ، معروف به جام اروپای مرکزی شد. پس از رفتن آقای رئیس   و نمک او ، تیم سقوط کرد و از آن زمان دیگر به سری A برنگشته است.

کلاه "خالی از سکنه" 


رابرت منسا یکی از بهترین دروازه بان های تاریخ غنا است. او بین المللی بود و یکی از معماران نایب قهرمانی در جام آفریقا در سال ۱۹۶۸ بود ، اما نامش به دلیل کلاهبرداری  در تاریخ ثبت خواهد شد. منشا همیشه با کلاهی بازی می کرد که پدربزرگش به او داده بود. افسانه ها می گویند که این کلاه خالی از سکنه بود( صاحب قبلی نداشته) برخی از داستان ها هم می گویند که آن توسط پدربزرگ و برخی دیگر از اقوام این دروازه بان پوشیده می شده و به منشا کمک می کند تا از به ثمر رسیدن گل ها جلوگیری کند. وسواس حریف با این کلاه باعث شده بود تا برخی از بازیکنان حریف  بخواهند آن را در حین مسابقات  از سرش بردارند تا بتوانند او را شکست دهند. این افسانه با لجبازی منشا افزایش یافت و او حتی برای نگه داشتن کلاه بر روی سر خود، به خشونت هم متوسل شد.

به اشتراک گذاری این مطلب!