news-details

دروازه بان معجزه گر

خیلی ها که عاشق تیم ملی برزیل هستند معتقدند که بهترین برزیل  تاریخ بعد از برزیل جام جهانی 1970 که موفق شد  برای سومین بار  قهرمان   جام جهانی آن روزگار  موسوم به جام ژول ریمه شود تیم برزیل جام جهانی 1982 اسپانیا است . تیمی متشکل از ستارگان بزرگی چون سوکراتس فقید و  زیکو و ادر و.. که بر خلاف آن تیم برزیل طلائی 1970  در مرحله  حذفی مغلوب ایتالیا فاتح آن جام جهانی شد . زیکو ستاره پیشین تیم ملی برزیل که به پله سفید مشهور بود  در مورد آن مسابقه  اظهار نظری تامل بر انگیزی دارد و می گوید
"برزیل تیمی رویایی داشت. در سراسر جهان شناخته شده بود و حتی حالا هم هر جای می رویم همه از تیم 1982 می گویند.

 اگر ما آن بازی را برده بودیم فوتبال امروز متفاوت بود. در عوض از آن روز فوتبال دنیا مبتنی بر نتیجه گرفتن به هر قیمتی شد، فوتبال شده جلوی حرکت تیم مقابل را گرفتن و با خطا بازی آنها را خراب کردن!
آن روز در بارسلونا اسپانیا  نتیجه بازی را دو دروازه بان مشخص کردند . در سوی آتزوری ها ( ایتالیا) یک دروازه مسن ولی فوق ستاره  به نام دینو زوف در درون دروازه بود که بارها برزیلی ها ناکام گذاشت  و در سوی  سلسائو ها ( برزیلی ) یک دروازه بان بسیار ضعیف والدیر پرز که به هیچ توپی نه نگفت . امروز تولد  هشتاد و دو سالگس  دروازه بان ایتالیائی است و  شش سالی است که والدیر پرز فوت کرده است . در دو سوی میدان  اینزو بیرزوت فقید  برای تیم ایتالیا  که یکی از طراحان اصلی فوتبال تدافعی بود مربیگری می کرد و در سوی دیگر تله سانتانا فقید که  یکی از تئوریسن های بزرگ فوتبال هنرمندانه سامبا برزیلی  است  سلسائو   را رهبری می کرد.
 دینو زوف  در چهار جام جهانی حضور داشت و در فینال جام جهانی اولش در سال 1970 شاهد درخشش  یاران کاپیتان کارلوس آلبرتو و هم بازی های مشهورش چون پله و توستائو و جرزینهو ... بعنوان  دروازه بان دوم  ایتالیا بود  اما در سه دوره دیگریعنی در سالهای 1974 و 1978 و 1982 دروازه بان اصلی ایتالیا  شد  و صاحب عنوان مسن ترین بازیکنی  است که جام جهانی را به بالای سر برد  او صاحب  رکوردهای بی شماری در زمینه بسته نگاه داشتن دروازه ها دارد  و حتی بعنوان سر مربی تیم ملی ایتالیا با این تیم به مقام نایب قهرمانی اروپا در سال   2000 رسیده است .  دینو زوف یکی از بزرگترین  چهره های دروازه بانی تاریخ فوتبال جهان است و بی تردید  با حضورش در درون دروازه  ایتالیا توانست   مسیر فوتبال دنیا را تغییر وباید او را دروازه بان معجزه گر بنامیم.
از کتاب " عشق فوتبال" نوشته تورج عاطف

به اشتراک گذاری این مطلب!